Приближаване до една картина
Ирина Генова
Във фокуса на нашето внимание ще бъде картината „Обрезание Христово“, или „Сретение“, от дарената на НБУ колекция „Европейска живопис“.
В годините след откриването на експозицията „Европейска живопис“ в галерия „УниАрт“ през 2012 г. насочвахме вниманието си към отделни произведения с идеята да се доближаваме до контексти на тяхното създаване и съществуване във времената, както и до особености на тяхното изработване, материалност и съвременно състояние. Алегоричната композиция „Sine Cerere et Baccho friget Venus“, след публикуването й в първоначалния каталог (съст. Ирина Генова, 2012, с. 40), беше обект на специален интерес в публикация през 2013 г. (Ирина Генова, Младост Вълкова, сп. „Следва“, бр. 28, 2013, с. 126-129). Този път ще се опитаме да се доближим до друго произведение от европейската колекция.
Картината „Обрезание Христово“ по Jacopo Bassano / Якопо Басано представя сцената на ритуалното обрязване и даване на име на Исус в еврейския храм осем дни след раждането му (Лука 2: 21-24). Работата, включена в каталога от 2012 (с. 78), малко по-късно беше коментирана в специална публикация на български и на английски език (Ирина Генова, Michiel Abbing, сп. „Следва“, бр. 27, 2012, с. 48-55). С ценното сътрудничество на Dr. M. R. Abbing, транскрибирал, превел и коментирал в бележка на английски език ръкописното писмо на гърба на картината, информацията, която то носи, стана достояние на изследователите. Особено важно е записаното име на автора на живописта Pieter-Jozef Verhaghen и мястото на създаването й – Льовен / Leuven, днешна Белгия.
Пълният текст на статията четете на с. 54 – 56 в печатното издание на списание „Следва“, брой 35.