Владимир Димитров
Един от най-древните народи на Европа – грузинците, получи своята независимост в началото на 90-те години на ХХ век. До 1991 г. Грузия е една от републиките, съставящи Съюза на съветските социалистически републики – СССР. След разпадането на СССР Грузия тръгна по нов път на демократично развитие и пазарна икономика. Поради специалното геополитическо разположение на тази малка и млада европейска държава нейният път към Европа е съпроводен с много трудности. В последните години Грузия присъстваше предимно във военните новини, свързани с напрежението между кавказката република и Русия от 2008 г. И до днес части от Грузия, като Абхазия и Осетия, са откъснати от нейната територия и се управляват от правителства, подкрепяни единствено от Москва. Поради тази нестабилност дълго време не се решавах да пътувам из Грузия, за да се запозная с нейното културно-историческо наследство, за което знаех от лекциите на моите преподаватели и по антично, и по средновековно изкуство.
Името на Грузия или Сакартвело, както я наричат грузинците, е свързано с една от историческите области, където е възникнала държавата. Позната в европейските езици като Georgia или държавата, закриляна от св. Георги Победоносец, и до днес държавният флаг на Грузия, също както и на Англия, е знамето на светеца, което познаваме от Средните векове или от картините на ренесансовия художник Паоло Учело. Името Грузия, което се използва и у нас, е свързано с опит на учени то да бъде изведено от гръцката дума за земеделец.
На територията на Грузия държавни формирования има още от ХІІ в. пр.Хр., но между VІ и ІІ в. пр.Хр. съществуват две държави, добре познатата ни от Омир и други гръцки писатели – Колхида и Иверия. Тези две царства са едни от първите държави, наред със съседна Армения, които приемат християнството за официална религия още в началото на ІV в.
През Х в. малките феодални държави са обединени в едно царство, управлявано от Баграт ІІІ. Възходът на обединеното царство е през ХІ-ХІІ в., именно тогава двама грузински генерали на византийска служба получават поземлено владение край Станимака (дн. Асеновград) и създават Бачковския манастир – изграден в традициите на кавказкото строителство. Възходът на Грузия е възпрян от монголските нашествия и тя са разпада на малки царства, които непрекъснато воюват помежду си и променят територията си.
Давид ІV Строителя (1089-1125) е владетелят, при когото Грузия е в апогея на своята културна и военна мощ, когато тя преживява своя „златен век“. Цар Давид отблъсква няколко пъти селджуките. Изпраща младежи да се образоват във Византия, по негово време се изграждат и възстановяват множество църкви и манастири, сред които безспорно най-значимият е „Гелати“. Царят е канонизиран от грузинската църква и е един от най-почитаните светци и до днес. В периода ХІІІ–ХVІІІ в. територията на Грузия се поделя от големи империи и малки феодални княжества – монголи, османци, иранци, а през 1801 г. Източното Картли-Кахетинско княжество е анексирано от Русия. За кратко през 1917-1921 г. грузинците се радват на независимост, а сетне следват 70 години като съветска република и отново свободни (или поне част от тях) от 1991 г.
Грузинската православна църква е била институцията, която винаги е обединявала грузинците, така е и днес. Православната църква на Грузия е сред най-консервативните православни църкви и може би е с най-голямо влияние върху населението от останалите нейни посестрими. На празника Петдесетница, когато символично е основана Христовата църква, апостолите теглят жребий кой къде да проповядва, св. Богородица също участва в този жребий и на нея се пада територията на днешна Грузия. Божията майка никога не стига до Грузия, но винаги е считана за небесна покровителка на страната. Първите християнски общности се появяват още през първи век и са свързани с мисионерската дейност на св. Андрей Първозвани. Според различни предания, много от които локални, част от населението е християнизирано от апостол Симон Зилот, погребан в село Коман, Абхазия, в същото село умира и св. Йоан Златоуст, но неговите мощи тържествено са пренесени в Константинопол. Преданията разказват и за мисионерска дейност на апостолите Вартоломей и Тадей, а в Западна Грузия има предание, че е проповядвал и загинал мъченически и апостол Матия – според официалното му житие той е загинал в Йерусалим.
През ХІХ в. Грузинската патриаршия губи своята автокефалност, която е възобновена отново след революцията и в продължение на едно десетилетие е призната от всички останали православни църкви. Патриарх Илия е духовен баща на грузинците от 1977 г. и е сред най-почитаните и влиятелни личности в Грузия.
И така, воден от желанието да видя земите на Кавказ, на Колхида, по пътя към която аргонавтите минават през множество препятствия, и разбира се, прекрасните фрески от „златния век“, както и характерната за района на Кавказ архитектура и каменна пластика – през 2016 г. се реших да тръгна на пътешествие в Грузия с ясното съзнание, че едва ли бих могъл да видя и малка част от безкрайните съкровища, събрани в тази малка кавказка държава.
Моето пътешествие започна от столицата на Грузия и най-голям град – Тбилиси. Градът е в източната част на страната, разположен е на двата бряга на река Мтквари (Кура) и до 1936 г. носи името Тифлис, а на грузински „Тбили“. Градът е основан през V в. от Вахтанг І Горгасали. Царят харесал мястото, докато бил на лов за фазани в района. Св. цар Давид Строителя завладява града и го превръща в столица на обединеното грузинско царство. През ХІХ в. Тбилиси се превръща в главен град на Кавказ. Пътешествениците описват града като космополитен, в него има множество грузински, арменски и руски православни църкви, две католически и една лютеранска църква, две джамии – сунитска и шиитска, синагога. Паралелно с ориенталския град се развива и Новият Тбилиси в основата на неговото създаване е голямата немска колония, заселила се в града. В началото на ХХ в. в Тбилиси има електрически трамвай и фуникуляр, който се превръща в символ на града. През ХХ в. космополитният Тбилиси приема много сирийски християни и язиди, които бягат от репресиите в Турция. За кратко Тбилиси е столица на свободна Грузия, а скоро след това става столица на Съветска Грузия. Градът е пощаден през Втората световна война, но трудно се възстановява след унищожението на неговия интелектуален и артистичен елит в годините на терора 1936-37 г.
Днес градът е разнолик – старият град продължава да очарова със своите оцветени в различни багри балкони и остъклени веранди, с новото и модерно строителство, което съжителства с полусрутени сгради и цели квартали, изоставени от своите обитатели, тръгнали да търсят щастието по широкия свят.
Като във всеки столичен град в Тбилиси са концентрирани музеите, където се пазят безброй и безценни богатства от различни епохи. Националният музей на Грузия и Музеят на изкуствата безспорно са сред най-интересните и задължително трябва да бъдат включени в програмата на всеки гост на града.
Едно от първите впечатления от Тбилиси е извисяващият се над реката храм „Анчисхати“ – съграден през VІ в., носещ първоначално името „Рождество Богородично“. Получава новото си име през ХVІІ в., когато в него е пренесена древната енкаустична икона на Христос, известна като Анчийска. Храмът е построен от масивни жълти каменни блокове от туф и има особена апсида във формата на подкова.
Другият християнски храм, част от богатото архитектурно наследство на столицата, е „Метехи“. Извисяващ се над реката, на мястото където някога е имало богат метох, оттам произлиза и името на комплекса, по-късно е построена крепост, а в годините на Съветска Грузия в храма „Метехи“, посветен на „Успение Богородично“, се е помещавал Историческият музей. През 60-те години е издигната конна статуя на основателя на града.
На един от хълмовете, където са разположени по-бедните квартали на Тбилиси, по инициатива на патриарх Илия е издигнат новият катедрален храм, посветен на „Св. Троица“. Църквата се извисява и се вижда от целия град. В празнични и неделни дни, а и когато служи патриарх Илия, тя е препълнена с грузинци, дошли от всички краища на страната. Събрани в групи по родове, с иконата покровител на фамилията. В катедралния храм са събрани копия на най-прочутите чудотворни икони, вкл. и от нашия Зографски манастир на Света Гора – Атон.
В предишен свой пътепис споделих с читателите на „Следва“ колко въздействащо е църковното пеене на арабски език в сирийските православни храмове, но сега, след като чух малкия хор в храма „Св. Троица“, съм напълно убеден, че едва ли има по въздействащо от това на грузинците. Няма да пиша за него, защото то трябва да бъде чуто и усетено лично от всеки.
В Тбилиси има и много други исторически места, които пътешественикът трябва да посети, но в един пътепис не мога да обхвана всичко.
След неповторимото и незабравимо впечатление от столицата на Грузия се отправих към старата столица Мцхета, обявена от ЮНЕСКО за паметник на световното културно наследство. Градът е разположен в китна долина, в която река Арагви се влива в Кура. Градът е един археологически музей под открито небе, в който и до днес археолозите трудно се справят с безбройните находки. Най-древните артефакти са от ІІІ хил. пр.Хр. От ІV в. пр.Хр. почти цяло хилядолетие Мцхета е столица на княжество Картали. Според преданията градът е създаден от Месхет, един от потомците на Ной (който е погребан в близката планина Арарат). През VІ в. в града се заселват и голяма група евреи, бягащи от Навуходоносор. През 337 г. от Кападокия в Мцхета пристига св. Нино – покръстителката на Грузия. Градът се споменава още от Страбон, като модерен град с канализация, крепостни стени и каменни здания. Дори след като столицата е пренесена в Тбилиси, тук се извършват коронациите на царете и интронизациите на патриарсите.
Най-ценният паметник в града е катедралата „Светицсховели“ (Животворен стълб), патриаршеският катедрален храм на Грузинската църква. Катедралата е построена на място, свързано с една от най-ценните реликви в християнството – хитона на Христос. Преданието разказва как един местен евреин Елиас бил в Йерусалим и откупил от войника, на когото се паднал след жребий, хитона на Христос, донесъл го в Мцхета и го подарил на своята сестра Сидония, която тутакси починала, държейки в ръцете си безценната реликва, която никой не успял да издърпа от ръцете й. Така тя била погребана с хитона, на мястото поникнало дърво (кедър), от което по нареждане на св. Нино били направени четири кръста, оставени в четирите края на държавата. Това е и символиката на четирите кръста, които и до днес са разположени върху националния флаг на Грузия.
Света Нино/Нина е близка сродница на св. Георги, родена през 280 г. в Кападокия. Идвайки в Мцхета, тя помага на жената на царския градинар, при когото живее, да се изцери от своето безплодие, след това помага и за изцелението на царицата Нана, която приема християнството, а по-късно то е прието и от нейния съпруг цар Мариан. Това става през 319 г., а през 324 г. християнството се утвърждава като официална държавна религия.
В Мцхета се намира и един от най-важните и почитани от грузинците манастири – „Самтавро“. Манастирът е на мястото, където през ІV в. е живяла св. Нина, съграден е от св. цар Мариан, който е и погребан тук. В двора на манастира е малкият храм, посветен на св. Нина. В началото на ХІХ в. някогашният катедрален храм се превръща в женски манастир, чийто патрон, естествено, е св. Нина. В манастира е живял и е погребан св. Гавриил, канонизиран за светец през 2012 г. Неговият гроб и почитта на грузинците към него са и повод за многократно увеличение на поклонничеството в манастира и в Мцхета.
В околностите на старата столица е манастирът „Джвари“, паметник на културата, задължителен за специалистите по история на изкуството, особено за медиевистите. Знаменитият храм „Джвари“ (Кръст) е от VІІ в. и се е превърнал в символ на грузинската храмова архитектура. Манастирът е разположен над град Мцхета на мястото на стар езически храм. Той също е свързан с живота и чудесата на св. Нина – това място е определено от нея за поклонение и е издигнат огромен кръст (други два са в Тхоти и Уджарме). Днес кръстът е в катедралата „Св. Троица“ в Тбилиси, а тук е издигнат нов огромен кипарисов кръст. Храмът в Джвари е един от първите в така наречения „тетраконхален стил“ в архитектурата. Построен е в годините, когато близо до града минава границата между Византия и Иран – Джвари попада в територията на Византия, а Тбилиси в Иран и в неговата архитектура може да се забележи влиянието на Византия и новите тенденции в строителството, особено след Халкидонския събор. Храмът е построен, за да предпазва дървения кръст, изваян от лозови стъбла. На няколко пъти храмът е бил опожаряван от арабите. Предполага се, че известно време е бил и джамия. Той е с идеални пропорции, извисява се величествено над Мцхета. В интериора са запазени фрагменти от мозайки. Особено интересни са релефите, разположени по два на фасадата на „Джвари“ – по-голямата част от тях са посветени на ктиторите на храма. Най-интересната част в интериора на храма е октогоналният постамент, върху който е бил поставен кръстът на св. Нино. Днес на мястото се извисява нов кръст, копие на стария, обкован в сребърни плочи.
Днес храмът „Джвари“ се поддържа от малобройно монашеско братство. Храмът не е в най-доброто състояние, времето е оставило своя отпечатък, особено върху релефите, създадени от мек пясъчник.
След като посетих двете столици, се отправих още на изток, където са някои от важните манастири на Грузия. В най-източната част, непосредствено до границата с Азербайджан, се намира прочутият скален комплекс от манастири, главният от които е лаврата „Св. Давид“. Манастирът е основан през VІ в. от сирийския монах Давид, един от тринайсетте проповедници, които се заселват в пещерата Гареджа. Многократно разрушавани и възстановявани, и днес манастирите от комплекса са обект на териториални спорове между Грузия и Азербайджан. В манастира има многобройни надписи на грузински, арменски, гръцки, арабски език. Комплексът е важен духовен център – тук грузинските монарси са се оттегляли за молитва. Разположен на границата с мюсюлманския свят, комплексът от манастири винаги пръв е понасял ударите от безбройните нападения. Районът е доста безлюден, затова е бил избран и от монасите отшелници. И днес рядко може да срещнеш хора, освен пастирите и техните огромни стада. Многобройните пещери, някога приютявали многочислена монашеска общност, днес са пусти. В някои килии са се върнали първите обитатели – хищните птици, за които районът е прекрасно местообиталище.
След прекрасните гледки, които предлага „Давид Гареджи“, се отправих към Бодбийския манастир. На мястото, на което сега е манастирът, се оттегля малко преди смъртта си св. Нино, не след дълго умира и бива погребана. Цар Мариан издига храм, посветен на св. Георги – покровител на Грузия и роднина на св. Нино. Царете на Кахетия винаги са подкрепяли материално манастира и дори някои са били коронясвани тук. Особен разцвет има през XV в. През XVІІ в. иранският шах Абас І Велики разорява манастира и неговата околност, възстановен е в края на века и отново се превръща във важен религиозен център със семинария. Следват периоди на упадък, разцвет, превръщането на манастира в болница и отново в манастир след отделянето на Грузия от СССР. Днес манастирът е в разцвет – многобройни поклонници от православните страни, туристи, отиващи в близкото градче Сигнахи и др. Една от важните реликви е чудотворната Иверска икона на св. Богородица, която е била използвана за хирургическа маса в годините, когато манастирът е бил болница. И сега по лика на иконата могат да се видят следи от скалпел.
Близкото градче Сигнахи е създадено сравнително късно – през XVІІІ в. Има прекрасна архитектура, напомняща за Италия. В началото на нашето хилядолетие градът е избран за център на грузинския туризъм. Построени са многобройни луксозни хотели. Ценителите на виното могат да пробват различни по произход и качество вина. Градът се е превърнал и в предпочитано място за сватбени тържества.
На север от Сигнахи и Бодбе, в полите на величествения Кавказ се намира манастирът „Некреси“. Той е създаден на мястото, където е бил древният град, носещ същото име. Основател на манастира е един от тринадесетте сирийски отци, дошли да проповядват в Грузия – Аббо Некрески. Неговите мощи са в храма „Самтавро“ в Мцхета, където е бил екзекутиран от зороастрийците, с които бил във вражда. Като всеки манастир в района и този е бил разрушаван многократно. При едно от нападенията монасите пуснали в манастира стадо свине, за да се спасят от мюсюлманското нападение. Оттогава та до днес на големи празници в манастира се яде само свинско… В комплекса на манастира има пет сгради: храмове от ІV, VІІІ и ІX в., голяма кула, част от епископския дворец. В храма, посветен на св. Богородица, има прекрасни фрески. А за любителите на виното в манастира има огромна изба (марани), която е в процес на възстановяване.
Близо до Некреси е Греми – визитната картичка на Кахетия, замък от XVІ в. с храм, в който са запазени прекрасни фрески от същото столетие. Основан е от кахетинския цар Георги І през XV в., но най-голям принос за създаването на комплекса имат цар Леван и неговата съпруга Тинатин. През 1565 г. в укрепения град е построен храм, посветен на архангелите, който прераства в манастир. През 1577 г. храмът е изписан изцяло. Шах Абас І унищожава града Греми и от него остава само укрепеният манастир. Днес за покровителка се приема св. Кетеван, която живее в града, непосредствено преди да бъде унищожен от персите. Следващата ми цел беше град Кутаиси, вторият по големина град в Грузия, но пътувайки на запад, минах през Гори – родния град на Сталин. Малкият град се споменава за първи път при Давид Строителя, който го облагородява, както прави и с много други населени места. Днес единствените забележителности са родната къща и Музеят на Сталин. След като разгледах „прочутия“ влак, с който е пътувал за конференцията в Ялта, и безбройните подаръци, които е получавал лидерът на СССР, се отправих към доста по-интересните обекти в Имеретия.
Кутаиси е самостоятелна административна единица, част от западната провинция Имеретия. Градът е един от най-старите в Грузия. Именно към него са се отправили аргонавтите, за да търсят Златното руно. През VІ в. византийският историк Прокопи Кесарийски описва в книгата си „Войната с готите“ града и района – неговите непроходими гори и плодородни поля. През града тече реката Фазис (Риони), считана за естествената граница между Европа и Азия.
Градът винаги е бил главен за областта Имеретия. Цар Баграт построява своя храм „Баграта“ на хълм над града и го обявява за своя столица. С този акт той поставя началото на дългия и нелек път към обединението на Грузия, извършено при неговия потомък св. цар Давид Агмашенебели. Макар да мести столицата в Тбилиси, цар Давид се е погрижил и за Кутаиси, като строи в неговите околности прекрасния манастир „Гелати“ – превърнал се в център на грузинската култура и изкуство. През XVІІІ в. е завладян за кратко от османските турци, а през 1810 г. е присъединен към Руската империя. През първите десетилетия на XX в. има съперничество между културните елити на грузинския Кутаиси и многонационалния Тбилиси. Началото на това съперничество започва с основаването на педагогически факултет в Тбилиси през 1918 г., когато част от интелектуалния елит на Кутаиси се премества в Тбилиси. Преселниците основават поетически орден „Голуборожцев“. Много поети от Кутаиси като Тициан Табидзе, Паоло Иашвили и др. се вливат в тбилиската бохема и дори стават нейни предводители, но всичко свършва през 1937 г.
В съветско време провинцията е била най-развитата част на Грузия, но след разпада на СССР местната промишленост бързо запада. През 2007 г. в Кутаиси са построени сгради за правителството и парламента – градът е обявен за парламентарна столица, но по-късно институцията се връща отново в Тбилиси.
В Кутаиси е разположен Държавният исторически музей на Грузия, събрал в залите си безценни съкровища от Древността и Средновековието. В неговите десет отдела посетителят може да премине през всички етапи от историята на Грузия. За хора с интереси в областта на християнското изкуство не са достатъчни дни, за бъдат разгледани колекциите с металопластика, икони, текстил, ръкописи и др. безценни реликви, някои от които напомнят за експонатите в нашите музеи, а други са толкова различни. Явно ще трябва да го посетя отново.
От четирите обекта в Грузия под закрилата на ЮНЕСКО два са в Кутаиси – единият е храмът „Баграти“, а другият е манастирът „Гелати“. Съвсем скоро „Баграти“ загуби своето място в списъка на ЮНЕСКО, поради глупави съвременни намеси, но това едва ли ще учуди българския читател, защото той е свикнал вече с тази неадекватност на властите и собствениците.
Храмът „Баграти“ е построен от грузинския владетел Баграт ІІІ през 1003 г. и е посветен на Успение Богородично. Местоположението на храма, величествената му архитектура, прекрасните пластики в типичния за кавказката архитектура стил, неповторимите мозайки го правят един от най-важните и посещавани обекти в днешна Грузия. В миналото той също е бил и символ на обединението на Грузия – тук е коронясан Давид ІV Строителя. Храмът е съхранен в своята цялост до XVІІ в., когато е разрушен от турците. Днес, макар да е загубил част от своето величие, показва размаха, с който работят грузинските владетели от Средните векове и умението на техните майстори.
Другият обект от списъка на ЮНЕСКО е манастирът „Гелати“. Той се намира на 11 км от Кутаиси. „Гелати“ е комплекс от няколко храма, камбанария, академия и стопански постройки. Мечтата на Давид Строителя е била да създаде просветителски център, именно тук той събира учените мъже от своето царство.
В целия комплекс доминира храмът „Св. Богородица“. Целият храм е изпълнен с прочутите фрески и мозайки, създадени в периода XII-XVII в. Два века манастирът е бил частна собственост на владетелите, тук те събирали трофеите от своите военни победи – икони, реликви, книги. В него са били погребани редица владетели. Давид ІV още приживе е поискал да бъде погребан до прага на южния вход, за да може всеки, който влиза в храма, да стъпва върху царския гроб. Така царят се разкайвал за проявената през живота му гордост. През XІX в., когато териториите на Грузия, в това число и манастирът преминават към Руската империя, се извършват редица възстановителни работи. Векове манастирът е бил и резиденция на патриарха (католикос).
С краткия престой в „Гелати“ приключи и моето посещение в Грузия. Отправяйки се към летището, си обещах скоро да се върна, за да видя отново прекрасния манастир „Гелати“, както и многобройните природни и културни забележителности в Западна Грузия, впечатления за които, разбира се, ще споделя с читателите на „Следва“ в някой следващ брой.